Test nového Hyundai i30
Autoblok
Začátek textu
Design
Řidičova zóna
Kabina a kufr
Motorizace
Podvozek
Diskuze
Technická data
Sdílet |
Test nového Hyundai i30
Sexy faktor: 4
Rodinný faktor: 2
Byznys faktor: 2
Fun faktor: 2
Offroad faktor: 1
Ženský faktor: 3
Testované motory: 1.6 CRDi/94 kW, 1.6 CRDi/94 kW ISG
Nová generace vozu Hyundai i30 útočí na daleko vyšší mety než ta předchozí. Kromě klasických předností typu prostorné kabiny, pětileté kompletní péče o vůz nebo výroby na našem území chce nabídnout i nejmodernější techniku, špičkovou kvalitu a přitažlivý design.
Soudě podle prvních 500 kilometrů za volantem vyšperkované verze se jí to s drobnými výjimkami daří.
Poměr ceny a výbavy sice zatím není tak výhodný jako u starší verze, ale to se při jejím současném doprodeji dalo čekat.
Zákaznická skupina se nemění - v případě hatchbacku půjde hlavně o menší rodiny, páry nebo jednotlivce všech věkových kategorií s menšími nároky na množství přepravovaných věcí. Většina rodin dá přednost kombíku.
Nová i30 hatchback se začala vyrábět a prodávat začátkem roku 2012.
Design
Hyundai i30 new - pohled ¾ zepředu dopravaHyundai i30 new - pohled bok dopravaHyundai i30 new - pohled záď čistáHyundai i30 new - pohled ¾ zezadu dolevaHyundai i30 new - pohled příď čistá
Připomíná mi příběh o matce a dceři, tak ve věku 50 a 25 let.
Mladá i30 sice nezapře designerské geny matky, ale její karoserie působí mnohem pohlednějším, sportovnějším, dynamičtějším, modernějším - zkrátka o generaci mladším a přitažlivějším dojmem.
Zatím jsem ale testoval pouze špičkové provedení s dvojitou chromovou mřížkou chladiče a litými koly (obojí standard od stupně Trikolor Style).
Test nového Hyundai i30 LED světla denního svícení patří ke každému provedení nové i30.
Uvnitř jsem se nechal hýčkat koženým čalouněním (standard nejvyššího provedení Trikolor Premium), trojrozměrnou přístrojovou deskou Supervision s úchvatnou grafikou velkého TFT displeje a vlastně téměř vším, co si lze v nové i30 představit.
Opět si ve srovnání s předchůdcem připadám, jak kdybych přeskočil v čase z věku klasických TV monitorů do dnešní doby tabletů.
Interiér testované i30 patří spolu s novým Fordem Focus nebo Hondou Civic k nejvíc high-tech působícím kompaktním hatchbackům.
Dojem kvality navozují materiály prvotřídně působící na dotek, stejně tlumeně jako fungují všechny ovladače se zavírají i dveře. Kvalita bezhlučnosti mechanismu nastavování volantu v porovnání s produkty koncernu VW rozčílila v dnes již kultovním videu z frankfurtského autosalonu 2011 i samotného šéfa koncernu VW Martina Winterkorna.
Jen mírné rezonování ze zadní části vozu na panelových dálnicích scházelo při prvním testu k dokonalosti.
Řidičova zóna
Řidičova zóna
Zůstala elegantní a přehledná, připadá mi o něco méně vzdušná než dřív, ale zato mnohem modernější. Pracoviště řidiče se hodně podobá větší i40. většinou ho chválím, několik bodů ke kritice jsem tady ale našel.
Test nového Hyundai i30 Kolena šoféra, který sedí rád nízko a těsně u volantu, z levé strany omezuje masivní výplň dveří s ovladači, z pravé rozmáchlá architektura středového sloupku. Odkládací plochy jsou naštěstí oblé, takže nejde o nic extra nepříjemného. Víc mi vadil tvar přístrojové desky, která ohrožuje holeň levé nohy. Stačí se ale posunout trochu nahoru a dozadu, přitáhnout si volant k sobě a je po problému.
Test nového Hyundai i30 U testovaných kožených sedadel výbavy Trikolor Premium (k běžným látkovám jsem se zatím nedostal) navíc seřizujete pomocí elektriky.
Proti větší i40 je jejich vyhřívání (standard od Trikolor Style) pouze dvoustupňové nikoli třístupňové a chybí jim chlazení, i když jsou perforované.
Sezení v nich není díky větší tvrdosti tak "křeslovité", jak bývá u kožených sedadel zvykem, zvlášť opěrka hlavy by mohla být měkčí. Po čtyřech hodinách jízdy jsem ale vystoupil svěží a bez bolestí zad. Vyhovovaly mi rozměry i jejich držení v zatáčkách, což se o mnoha kožených sedadlech říci nedá.
Šířka v loktech se proti minulé generaci nezhoršila, takže zůstává výrazně lepší než třeba u Octavie.
Test nového Hyundai i30 Test nového Hyundai i30 Měření prostoru nad hlavou zkreslovalo příplatkové dvoudílné panoramatické střešní okno s elektrickým ovládáním rolety i výsuvné přední části. Fotky můžete zvětšit kliknutím na ně - stejně jako všechny ostatní v testu.
Test nového Hyundai i30 Dokáže interiér příjemně prosvětlit.
Test nového Hyundai i30 Test nového Hyundai i30 Připadalo mi, že sloupky proti minulé generaci zase o něco ztloustly a skla trochu ubylo. Přesto výhled nevybočuje ze zvyklostí moderních rodinných hatchbacků.
Parkovací senzory včetně zadní kamery chytře schované za znáčkem Hyundai na zadních dveřích (vyklápí se automaticky jen při couvání, takže se nezašpiní), patří ke standardu od stupně Trikolor Style.
Výhled v jízdě slanou hnědou sněhovou kaší mě víc než tlusté sloupky kazily ne zcela domyšlené ostřikovače. Ty už při jízdě devadesátikilometrovou rychlostí nedostříknou na sklo dostatečně vysoko, takže stěrače zvládaly zprůhlednit jen část předního skla - naštěstí i tu před řidičem. Když auto stojí, tak stěrače očistí sklo téměř celé. Nikdy ale nedosáhnou na levou dolní část skla, odkud se při jízdě rychlostí 130 km/h nesetřená kapalina rozlézá směrem do zorného pole řidiče, takže musíte pořád stírat. A to na již suché ploše znamená opětovné zamatlání čistých ploch solí...
Test nového Hyundai i30 Pojďme zase pro změnu chválit. Hyundai vzal trend co největšího počtu funkcí ovládaných z volantu za svůj a jeho nová auta jsou tlačítky doslova posetá.
Test nového Hyundai i30 Levá strana hostí ovladače audiosoustavy (standard od výbavy Trikolor) a bluetooth handsfree pro mobilní telefon (od Trikolor Style).
Test nového Hyundai i30 Pravá patří palubnímu počítači (tlačítka TRIP a RESET, standard), jehož ovladače se sem přestěhovaly z palubní desky, což si zaslouží potlesk. Dále se tu obsluhuje tempomat, omezovač rychlosti a nastavení tuhosti posilovače řízení.
Chválím, že jsou všechna tlačítka dostatečně velká a osvětlená. Obsluhují se fakt příjemně.
Limit, který nastavíte na omezovači rychlosti, se zobrazuje na displeji. Auto pak tuto rychlost za běžných podmínek nepřekročí. Pouze pokud prošlápnete plynový pedál až na podlahu, funkci deaktivujete. Omezovač umožňuje dodržovat rychlostní limity bez toho, aniž byste museli stále sledovat rychloměr.
Tempomat pro změnu pomáhá s udržováním nastaveného tempa a tím šetří při dlouhých dálničních štrekách kotník pravé nohy. Zarazilo mne, že se řidičem zvolená rychlost na displeji nezobrazuje.
Zajímavou, novou a unikátní funkcí je nastavení posilovače rychlosti ve třech stupních Flex Steer (standard od Trikolor Style), kterou podrobněji hodnotím u kapitoly Řízení
Volant testované i30 měl sice užší věnec, ale příjemné tvarování v místech úchopu, a celkově se mi s ním pracovalo dobře. Obalení kůží patří ke standardu od stupně Trikolor Style.
Test nového Hyundai i30 Výplně dveří se na rozdíl od předchůdce naklánějí k řidiči a tím umožňují snadnější obsluhu tlačítek na nich. Překvapilo mne ale, že v noci svítí pouze ovladače stahování oken nikoli seřizování zrcátek. U nich jsem docela tápal.
Test nového Hyundai i30 Zato trojrozměrné palubní přístroje Supervision (standard od Trikolor Style) září jak na pouti. Tady se Hyundai zřejmě inspiroval novým Fordem Focus, který nabízí také tvar brýlí a podobně poutavou grafiku.
Test nového Hyundai i30 Lepší TFT displej u i30 (základní verzi jsem zatím nezkoušel) mi připadal ještě propracovanější než ten u Focusu.
Test nového Hyundai i30 Skvostný mi připadá i středový panel s velkým displejem příplatkové navigace.
Test nového Hyundai i30 Ten slouží i jako místo pro zobrazení obrazu parkovací kamery, která jinak využívá zpětného zrcátka. Také pro obsluhu navigace mám jen chválu. Pracuje se s ní lehce a srozumitelně.
Test nového Hyundai i30 Test nového Hyundai i30 Zajímavá architektura středového sloupku ukrývá praktické odkládací prostory s pogumovaným dnem na peněženky a mobily.
Test nového Hyundai i30 Proti předchůdci se zvětšila i kapacita schránek ve výplních dveří.
Test nového Hyundai i30 Další spousta drobností se vejde pod podélně nastavitelnou loketní opěrku (standard od výbavy Trikolor).
Test nového Hyundai i30 Nejvyšší provedení Trikolor Premium se pozná podle elegantního tlačítka elektronické parkovací brzdy. Na sněhu a ledu by se mi ale k ovládání auta mnohem víc hodila klasická "ručka", kterou najdeme ve většině i30.
Kabina a kufr
Hyundai i30 new - pohled sedadla přední Hyundai i30 new - pohled sedadla zadní Hyundai i30 new - pohled kufr základní Hyundai i30 new - pohled kufr maximální
Nadále platí, že na zadních místech patří Hyundai i30 mezi nejprostornější auta typu Volkswagenu Golf. Ve všech třech směrech jsou velikostní parametry nadprůměrné.
I když výrobce tvrdí, že se podélná prostornost v kabině trochu zhoršila, naše měření to nepotvrdila. I nová i30 podle nás patří z tohoto hlediska k rekordmanům.
Nemění se ani lehce nadprůměrná šířka v loktech. Výška pro hlavu ve druhé řadě se podle našich měření o centimetr zhoršila, rozdíl ale mohou dělat i sedačky, které byly u novinky kožené. Tak či onak může Hyundai i30 i dál na zadních sedadlech hostit cestující s výškou kolem 180 cm, aniž by se museli obávat kontaktu hlavy se stropem.
Před takhle vysokým zadním cestujícím může vpředu sedět i téměř dvoumetrový obr.
Připadalo mi, že novinka má o něco lépe tvarovaná a pohodlnější zadní sedadla, i když mohlo jít pouze o specialitu verze s koženým čalouněním.
Opěrka prostředního místa ve druhé řadě už mi s mojí výškou 174 cm stejně jako předchůdce hlavu nepodpírala ideálně, přesto je Hyundai i30 coby pětimístný mnohem využitelnější než většina konkurentů. Navíc mi prostřední flek nepřipadal jako trestná lavice, dalo se tu žít.
Test nového Hyundai i30 Zadní multifunkční opěrku najdeme ve standardu od stupně Trikolor Style.
Test nového Hyundai i30 Test nového Hyundai i30 Ohledně variability nabízí Hyundai i30 i nadále běžný standard: asymetricky dělená zadní sedadla s výklopnými sedáky směrem dopředu a na ně sklopnými opěradly.
U námi testované verze lícovaly s podlahou zavazadlového prostoru, která se ale od verze Trikolor Style nachází výše než u základních provedení.
I proto jsem měl při měření kufru pocit, že si výrobce s nárůstem objemu ze 340 l na nadprůměrných 378 l trochu vymýšlí. Všechny parametry jsme totiž naměřili proti konkurentům podprůměrné s výjimkou maximální šířky.
Test nového Hyundai i30 Jenže testovaná verze ukrývala ještě prostory pod podlahou. Ty u základních variant nejsou, místo toho je dno hlubší a kufr ve výšce podlahy delší. Přesnější čísla přinesu, až se k takové verzi dostanu. Samozřejmě, že pak bude mezi sklopenými sedadly a podlahou kufru schod. Ale Češi raději schod než menší kufr.
Test nového Hyundai i30 V bocích kufru potěší praktické háčky na nákupní tašky.
Motory, řazení, řízení, brzdy
Základní benzinová čtrnáctistovka přišla proti první generaci o 7 kW výkonu a ve sprintu z místa na stovku je o 1,6 s pomalejší než stará i30 1.4/80 kW. Výkonově slabší jsou proti staré i30 i benzinová šestnáctistovka a slabší naftová šestnáctistovka, ale u nich se úbytky výkonu na dynamice neprojevily.
Spotřeba se u srovnatelných motorizací nejvíce snížila u verzí s ISG - až o 0,8 l (průměr 3,7 l) u motoru 1.6 CRDi/94 kW. Nejčastěji pořizovaná základní benzinová čtrnáctistovka je nyní o dvě deci úspornější (5,6 l).
Vzhledem ke konkurenci boduje z benzinových motorů úsporností nový motor 1.6 GDI. Se systémem ISG si řekne v kombinaci jen o pět litrů benzinu, což je nejlepší hodnota ze všech rodinných hatchbacků. Mezi úsporné patří podle hodnot udávaných výrobcem i základní čtrnáctistovka, jediným žravějším benzinovým motorem je šestnáctistovka s automatem.
Z hlediska dynamiky najdeme nad průměrem jen motor 1.6 GDI, základní čtrnáctistovka dělá z nové i30 línější rodinný hatchback.
Také mezi naftovými motory boduje nová i30 hlavně úsporností. Obě šestnáctistovky vybavené ISG se staly novými rekordmany, když si řeknou v průměru jen o 3,7 l nafty.
Fonte:
http://www.vybermiauto.cz/autoblok/clanek/test-hyundai-i30-new